آیـه «وَ اِن یَکاد»، دانلود آیه وان یکاد الذین آیۀ ۵۱ و ۵۲ سوره قلم است. دانلود آیه وان یکاد الذین این آیـه با نام آیۀ چشم زخم نیز شناخته مـی‌شود. دانلود آیه وان یکاد الذین چنان کـه در تفاسیر آمده است، آیـه دلالت بر این موضوع دارد کـه کافران بعد از شنیدن قرآن، بر آن بودند که تا با چشم‌زخم بـه پیـامبر اسلام(ص) آسیب برسانند.
متن آیـه
آیـه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم:

وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿۵۲﴾

(ترجمـه: دانلود آیه وان یکاد الذین و آنان کـه کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود کـه تو را چشم بزنند، و مـی‌گفتند: «او واقعاً دیوانـه‌ای است.» (۵۱) و حال آنکه [قرآن‌] جز تذکاری به منظور جهانیـان نیست. (۵۲))[ قلم–۵۱- ۵۲]

معنای آیـه
ناراحتی و خشم کافران
کلمـه «ان» بدون تشدید، مخففِ إنّ است، و کلمـه «زلق» بـه معنای زلل و لغزش است، و ازلاق بـه معنای ازلال، یعنی صرع است، و کنایـه هست از کشتن و هلاک .

و معنای آیـه این هست که محققا آنـها کـه کافر شدند وقتی قرآن را شنیدند نزدیک بود با چشم‌های خود تو را بـه زمـین بیندازند، یعنی با چشم زخم خود تو را بکشند.

بعضی از مفسرین گفته‌اند: معنای آیـه این هست که وقتی ذکر را یعنی قرآن را از تو مـی‌شنوند با نظری سرشار از کینـه و خشم بـه تو نظر مـی‌کنند، بـه طوری کـه مـی‌خواهند با همان نگاه تیزشان تو را بکشند.

و یقولون انـه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمـین نسبت دیوانگی بـه آن جناب درون هنگامـی کـه قرآن را از او مـی‌شنوند، خود دلیل بر این هست که مـیخواسته‌اند بگویند قرآن از القائات شیطان‌ها و جن است، و به همـین جهت خدای تعالی وقتی مـی‌خواهد پاسخشان بدهد، مـی‌فرماید قرآن بـه جز ذکر به منظور عالمـیان نیست.
چشم‌زخم

و مراد از این ازلاق بـه ابصار – بـه طوری کـه همـه مفسرین گفته‌اند – چشم زدن است، کـه خود نوعی از تاثیرات نفسانی هست و دلیلی عقلی بر نفی آن نداریم، بلکه حوادثی دیده شده کـه با چشم زدن منطبق هست، و روایـاتی هم بر طبق آن وارد شده، و با این حال علت ندارد کـه ما آن را انکار نموده، بگوییم یک عقیده خرافی است.
در فرهنگ عامـه
برای دفع چشم زخم
چنان‌که در‌شان نزول این آیـه نیز گفته‌اند کـه درباره چشم خوردن پیـامبر(ص) از ناحیـه عده‌ای از مخالفان بود و در برخی کتاب‌های روایی و دعایی خواندن و نوشتن آن را به منظور دفع چشم زخم حسودان و بد خواهان مفید دانسته‌اند. بـه عنوان نمونـه،از حسن بصری روایت شده هست که فرمود: دوای درد چشم زخم، خواندن آیـه:«و ان یکاد الذین کفروا…» است.

بسیـاری از مردم این آیـه را بـه صورت قاب یـا مانند آن درون منزل یـا محل کار یـا جاهای دیگر به منظور رفع چشم‌زخم نصب مـی‌کنند. شـهید مطهری معتقد هست که مدرکی نداریم که تا دلالت کند آیـه «ان یکاد» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد:

آیـا آیـه «وَ انْ یکادُ الَّذینَ کفَروا لَیزْلِقونَک بِابْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما که تا حالا بـه مدرکی (حدیثی، جمله ای) برخورد نکرده‌ایم کـه دلالت کند و بگوید از این آیـه به منظور چشم زخم استفاده کنید. اینکه چشم زخم حقیقت هست یـا نـه، یک مسأله هست (فرضاً حقیقت هست ولو درون بعضی از افراد) و اینکه این آیـه به منظور دفع چشم زخم باشد مسأله دیگری است. چیزی کـه از طرف پیغمبر یـا ائمـه بـه ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم. نظر بـه اینکه روح مردم به منظور چنین چیزی آمادگی دارد [آن را از پیش خود ساخته‌اند.]
استفاده درون کتیبه‌ها و زیورآلات
وإن یکاد، درون شمار پر کاربردترین آیـات قرآنی درون زندگی مردم ایران قرار دارد. بسیـاری از مردم این آیـه را به‌عنوان محافظی دربرابر چشم‌زخم استفاده مـی‌کنند؛

همچنین یکی از آیـاتی هست که بـه شکل کامل نوشته مـی‌شود و به منظور دور چشم زخم بر سر درون خانـه ها، نصب مـی‌گردد. استفاده از آیـه وان یکاد بـه عنوان کتیبه تزینی به منظور سر درون ورودی منزل رواج بسیـاری دارد، بـه نحوی کـه در مـیان کتبیـه‌های سردرهای منازل امروزی، آیـه «وان یکاد» بیشترین آمار را بـه خود اختصاص داده است.
مطهری از برداشت مردم ایران از این آیـه و استفاده گسترده از آن انتقاد مـی‌کند:

هیچ آیـه‌ای به‌اندازه آیـه «وَ انْ یکادُ الَّذینَ کفَروا» درون مـیان مردم به منظور شعار رایج نشده است. درون هر خانـه‌ای کـه بروی مـی‌بینی یک «ان یکاد» آنجا زده‌اند، یعنی چشم تو کور کـه خانـه و زندگی من را مـی‌بینی، این تابلو را اینجا نصب کرده‌ام، به منظور اینکه چشم تو کور باشد. این امر یک حالت خودخواهی درون مردم از یک طرف و یک حالت بدبینی بـه دیگران از طرف دیگر را نشان مـی‌دهد. …. درون هر خانـه‌ای کـه بروید آیـه «وَ انْ یکادُ الَّذینَ کفَروا» را مـی‌




[آیـه و ان یکاد - کتاب زندگی - bookoflife.ir دانلود آیه وان یکاد الذین]

نویسنده و منبع: احمد عامری | تاریخ انتشار: Thu, 28 Jun 2018 20:24:00 +0000